Barokowy Duet Humanistyczny
Za nami czwarte już spotkanie Duetu Humanistycznego. Wtorkowe popołudnie wypełnił tym razem barok – jak zawsze pełen ornamentów i bogatych zdobień.


Spotkanie otworzył przepiękny utwór „Lament nimfy” z opery Monteverdiego, który wprowadził słuchaczy w iście mistyczny nastrój, idealnie odpowiadający tematyce. Sala 65 rozbrzmiała następnie dźwiękami muzyki Bacha, Vivaldiego, Händla oraz… piosenki Johnny’ego Casha.


Wspólnie podziwialiśmy finezję rzeźb Berniniego, zachwycaliśmy się przepychem francuskiego dworu, oglądając fragmenty filmu „Król tańczy”, zanurzyliśmy się w poezję metafizyczną Sępa Szarzyńskiego i Naborowskiego, podziwialiśmy kunszt poezji Morsztyna, zastanawialiśmy się, co łączy Paska i serial „1670”… Wszystko okraszone jak zawsze merytorycznym wstępem historycznym, odprężającymi tematycznymi memami i… słodkościami.



Uczestnicy jak zwykle nie zawiedli! Dziękujemy za Waszą obecność i zaangażowanie. To prawdziwa przyjemność spotykać się z Wami! Już dziś zapraszamy na kolejne, styczniowe spotkanie.
Duet Humanistyczny po raz czwarty
Zapraszamy na ostatnie w tym roku (ale nie ostatnie w ogóle!) spotkanie Duetu Humanistycznego – tym razem dotyczyć ono będzie baroku.
Zobaczymy się już w najbliższy wtorek, 16 grudnia, od godziny 13.35 w sali 65.

Anna Pikulska-Stępień i Alicja Ciura
Relaks na lodowisku
12 grudnia br. uczniowie klas IIIA, IIIB oraz IIIE LO wybrali się na lodowisko „Tafla” w Gliwicach.




Wyjazd okazał się doskonałą okazją, by poszaleć na lodzie
, mimo że za oknem wciąż brakuje zimowej aury. Był to także świetny czas na rozmowy, śmiech
i integrację przed zbliżającymi się Świętami Bożego Narodzenia
.




Nad bezpieczeństwem młodzieży czuwały opiekunki: p. Karolina Jarzmik, p. Danuta Pawłowska-Król oraz p. Marcelina Strąk
.
Spotkanie ze złem (!)
9 grudnia uczniowie klasy IIIA liceum oraz kilkoro uczniów klasy IIIC wzięli udział w spotkaniu Poznaj siebie - o postawach wobec zła w „Makbecie” Szekspira oraz „Dżumie” Camusa
, zorganizowanym w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Gliwicach
.
Zajęcia prowadzone przez dr Magdalenę Kozak
poświęcone były wyborom moralnym bohaterów „Dżumy” Alberta Camusa, „Makbeta” Williama Szekspira oraz szerszemu kontekstowi „Jądra ciemności” Josepha Conrada.

Spotkanie dotyczyło refleksji filozoficznych o naturze zła oraz konsekwencjach ludzkich decyzji.

Podczas prelekcji uczniowie mieli okazję spojrzeć na znane lektury z nowej, filozoficznej perspektywy
, odkrywając głębsze warstwy interpretacyjne i ponadczasowe pytania egzystencjalne obecne w omawianych tekstach.

Wydarzenie pozwoliło młodzieży lepiej zrozumieć motywy literackich bohaterów oraz powiązać ich dylematy z uniwersalnymi problemami moralnymi
.


Spotkanie okazało się wartościowym uzupełnieniem szkolnych zajęć
i zachęciło uczniów do refleksji nad literaturą oraz jej aktualnością we współczesnym świecie
.
Wykład był częścią ścieżki interpersonalnej realizowanej w klasach o profilu psychologicznym; wpisywał się również w program COOLtura, element ścieżki kulturowej.
Młodzi projektują swoją przestrzeń! 🧡📚
W Centrum Przesiadkowym odbyły się warsztaty, podczas których młodzi gliwiczanie rozpoczęli współtworzenie koncepcji Pracowni Młodych – otwartego i bezpłatnego miejsca dla osób w wieku 13–26 lat.

fot. UM w Gliwicach
W warsztatach wzięli udział także przedstawiciele Młodzieżowej Rady Miasta Gliwice, w tym jej przewodniczący, uczeń naszej szkoły, Mikołaj Miczka.

Uczestnicy, pracując metodą design thinking, wskazywali, czego potrzebują i jak powinna działać nowa przestrzeń spotkań, nauki, relaksu i twórczych działań. 🎨💡

To pierwszy krok w procesie, w którym miasto – jako UNICEF Miasto Przyjazne Dzieciom – oddaje głos młodym mieszkańcom. Pracownia Młodych powstaje z ich pomysłów i dla nich ✨🤝

Szczegóły w komentarzu ⬇⬇⬇
https://gliwice.eu/aktualnosci/dzieje-sie/mlodzi-projektuja-swoja-przestrzen-warsztaty-w-centrum-przesiadkowym
Wielki Brat patrzy...
„Wielki Brat patrzy, czyli Kafka i Orwell o genezie zła”
Taki tytuł nosiła prelekcja pani dr Magdaleny Kozak z Instytutu Filozofii Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie, której nasi uczniowie mogli wysłuchać 8 grudnia w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Gliwicach.

Uczniowie klasy IVA i grupka uczniów z klasy IVE dzięki prelekcji przypomnieli sobie treść dwóch ważnych dzieł literackich: „Procesu” Franza Kafki i „Roku 1984” George’a Orwella. Dowiedzieli się także, że te dwa dzieła literatury światowej są opisem systemów totalitarnych. Pani prelegent zwróciła uwagę na cechy totalitaryzmów, które są obecne w obu powieściach, a także odniosła się do współczesnych systemów totalitarnych.

Jako doktor filozofii w swoim wystąpieniu dr Kozak przedstawiła postać francuskiego filozofa Michela Foucaulta, który badał i krytykował instytucje społeczne takie jak np. system więziennictwa. Uważał, że mają one cechy systemów totalitarnych. Podczas wykładu omówione zostały także pojęcia panoptikonu oraz antyutopii.

Nasi uczniowie w trakcie prelekcji często odpowiadali na zadawane pytania, co świadczy o ich wiedzy i znajomości dzieł literackich oraz pojęcia, jakim jest totalitaryzm, czyli owo zło, o którym pisali omawiani twórcy.

Tych, którzy jeszcze nie przeczytali „Procesu” czy „Roku 1984”, zachęcamy do lektury.

Udział w imprezie odbył się w ramach programu COOLtura, elementu ścieżki kulturowej, która jest realizowana w klasach humanistycznych naszego liceum.
Wycieczka do Drezna – historia, kultura i świąteczna magia!
5 grudnia licealiści uczestniczyli w wyjątkowej wycieczce do Drezna, barokowej stolicy Saksonii. To był dzień pełen historii, zachwytów architektonicznych i świątecznej atmosfery, której trudno się oprzeć.

🏰 Zamek Rezydencyjny – odkrywanie tajemnic rezydencji królewskiej i polskich królów
Nasze zwiedzanie rozpoczęliśmy w Zamku Rezydencyjnym, gdzie uczniowie mieli okazję poznać imponującą historię oraz niezwykłe związki Drezna z Polską. To właśnie tutaj rezydowali królowie Polski – August II Mocny i August III. Wnętrza zamku, pełne przepychu i cennych eksponatów, pozwoliły uczniom lepiej zrozumieć epokę baroku i potęgę dworu. Zobaczyliśmy miejsca, które pamiętają czasy unii polsko-saskiej.

🚶♀️ Spacer po barokowym Dreźnie
Podczas spaceru po historycznym centrum Drezna byliśmy na moście Augusta nad Łabą i podziwialiśmy stamtąd malowniczą panoramę barokowego starego miasta, w tym słynny pałac Zwinger, Operę Sempera oraz Tarasy Brühla.
W drodze na najstarszy jarmark bożonarodzeniowy Striezelmarkt zobaczyliśmy inne dreźnieńskie jarmarki:
- jarmark Augusta z barwnym kołem młyńskim po drugiej stronie Łaby,
- jarmark średniowieczny w stajniach zamkowych,
- jarmark w pobliżu kościoła Frauenkirche.

🎄 Striezelmarkt – najstarszy jarmark bożonarodzeniowy
Na zakończenie dnia czekała na nas prawdziwa świąteczna uczta zmysłów: Striezelmarkt, najstarszy jarmark bożonarodzeniowy w Niemczech. To historyczne wydarzenie odbywa się w tym roku już po raz 591. Jego początki sięgają 1434 roku – to absolutny rekord i świadectwo żywej tradycji. To tutaj można podziwiać kunszt tradycyjnych dekoracji takich jak drewniane łuki, piramidy i dziadki do orzechów, zobaczyć jak przygotowuje się i skosztować tradycyjnego drezdeńskiego Stollena – strucli świątecznej, podziwiać rękodzieła lokalnych twórców, delektować się zapachem pierników, prażonych migdałów i kasztanów. Kolorowe światełka, dekoracje i muzyka stworzyły niezapomniany klimat.

✨ Pełni wrażeń wróciliśmy do domu
Wyjazd do Drezna był nie tylko lekcją historii i kultury, ale także okazją do integracji i wspólnego odkrywania nowych miejsc. Uczniowie wrócili zachwyceni, z głowami pełnymi wrażeń i zdjęciami, które na długo pozostaną pamiątką tej wycieczki.
Dziękujemy wszystkim uczestnikom za udany, pełen radości dzień!
Dresden, wir kommen wieder! ✨
Patrycja Ogonowska, Elżbieta Piotrowska, Ewa Cichońska, Jan Biedrzycki
Referat naszej nauczycielki historii na szkoleniu IPN w Katowicach
13 listopada w Przystanku Historia Centrum Edukacyjne IPN w Katowicach im. Henryka Sławika Oddziału IPN w Katowicach odbyły się warsztaty dla nauczycieli w ramach cyklu „Czas przełomów – Górny Śląsk w XX wieku”. Jedną z osób występujących z referatem była p. Anna Pikulska-Stępień, nauczycielka historii w naszym liceum, nagrodzona przez Instytut Śląski za scenariusz lekcji o 1945 r. na Górnym Śląsku.


W czasie swojego wystąpienia zaprezentowała aspekty pedagogiczne oraz praktyczne metody nauczania o tym trudnym fragmencie historii, a ponadto refleksję na temat odpowiedzialnego, rzetelnego, ale i ciekawego podejścia do nauczania skomplikowanej z perspektywy uczniów najnowszej historii Polski.

Gratulujemy!
Zdjęcia (K. Łojko) pochodzą ze strony Przystanek Historia Centrum Edukacyjne IPN w Katowicach im. Henryka Sławika na FB.
Kliknij, aby zobaczyć program warsztatów na stronie IPN.
Lekcja historii w Zamku Królewskim na Wawelu
26 listopada klasa IIA (oraz kilka osób z klas trzecich liceum) wraz z wychowawczynią p. Anną Pikulską-Stępień oraz drugim opiekunem p. Lucyną Wieczorek wyruszyła na wycieczkę przedmiotową do Krakowa.





Celem podróży była część wystaw stałych w Zamku Królewskim na Wawelu tj. te, które korelują z aktualnie omawianymi tematami na lekcjach historii: komnaty reprezentacyjne; sale, w których prezentowana jest kolekcja namiotów tureckich oraz Skarbiec Koronny.





Szczególne zainteresowanie wzbudził zbiór pamiątek historycznych związanych z chwałą polskiego oręża, przede wszystkim z wieków XVI i XVII, okazy ze zbrojowni Jagiellonów i Wazów, doborowy zestaw militariów o udokumentowanej metryce, w tym trofea z bitwy pod Wiedniem (1683), a przede wszystkim zabytki uratowane przez Tadeusza Czackiego w 1796 roku po rozgrabieniu Skarbca Koronnego przez Prusaków. Duże wrażenie wywarły także chorągwie – jedne z najważniejszych znaków suwerenności Rzeczypospolitej – oraz najważniejsza polska pamiątka historyczna – Szczerbiec.






Prawdziwą ciekawostką dla wielu okazała się Kunstkamera. W planie wycieczki znalazła się również lekcja muzealna pt. „Wawel – rezydencja władców Polski” oraz zwiedzanie Katedry. Można było wejść na wieżę dzwonniczą, dotknąć Dzwonu Zygmunta i znaleźć chwilę na refleksję w kryptach…









Zwiedzanie wystaw stałych Zamku Królewskiego było świetną okazją do skonfrontowania swojej wiedzy historycznej, ale także dobrą formą spędzenia wspólnie czasu i nacieszenia się piękną, zimową aurą Krakowa.
Wyjazd odbył się w ramach innowacji historycznej prowadzonej w klasie IIA oraz programu COOLtura, będącego elementem ścieżki kulturowej realizowanej w klasach licealnych.
Stypendium Prezesa Rady Ministrów dla Julii Żurawki
W dniu 27 listopada w CKZiU odbyła się uroczysta gala wręczenia stypendiów Prezesa Rady Ministrów na rok szkolny 2025/2026.

Z przyjemnością informujemy, iż wśród laureatów znalazła się uczennica klasy III D – Julia Żurawka.

Otrzymała ona list gratulacyjny z rąk Śląskiej Kurator Oświaty, pani Aleksandry Dyli.

Serdecznie gratulujemy uczennicy i rodzicom naszej stypendystki. Życzymy dalszych sukcesów!
