Nasze utalentowane polonistki!
Z ogromną przyjemnością i dumą przedstawiamy Wam uczestniczki drugiego etapu Olimpiady Literatury i Języka Polskiego: Eleonorę Kijas z klasy IIA oraz Magdalenę Zarzycką z klasy IIIA.

Dziewczęta napisały prace, które zostały docenione przez profesjonalne jury, czego im serdecznie gratulujemy. Na początku stycznia czeka je kolejny etap zmagań, więc już dziś trzymamy za nie kciuki!
Nad przygotowaniami Eleonory czuwa pani Alicja Ciura, natomiast opiekunką naukową Magdy jest pani Danuta Pawłowska-Król.
Edukacja obywatelska w praktyce
12 grudnia klasa IIA wraz z wychowawczynią p. Anną Pikulską-Stępień miała możliwość praktycznej realizacji tematów związanych z samorządem lokalnym w Urzędzie Miasta Gliwice. Pod okiem specjalistów pracujących tam na co dzień, młodzież zapoznała się z zadaniami Urzędu Stanu Cywilnego, sposobem wydawania decyzji w konkretnych sprawach i prowadzenia dokumentacji. Zawiłości prowadzenia ksiąg stanu cywilnego objaśniła grupie kierownik USC, pani Małgorzata Korzeniowska. Nie zabrakło najnowszych statystyk dotyczących popularnych imion czy ciekawostek dotyczących nadawania obywatelstwa przez dzieci urodzone w specjalnych okolicznościach i miejscach takich jak... pokład samolotu czy statku.




Uczniowie mieli okazję wysłuchać także pani kierownik Wydziału Komunikacji, która przedstawiła zasady prowadzenia rejestrów dotyczących transportu, pojazdów, wydawania wszelkiego typu zezwoleń i uprawnień. Nie ominęliśmy także Biura Paszportowego czy Biura Obsługi Interesantów, gdzie zapoznaliśmy się z procedurą wnioskowania m.in. o Gliwicką Kartę Mieszkańca. Przy okazji wizyty w Urzędzie niektórzy uczniowie przekazali do punktu zbiórki paczki przygotowane dla osób w kryzysie bezdomności w ramach akcji gliwickiego Caritasu.



Na drugą część zajęć edukacji obywatelskiej przeszliśmy do Ratusza, gdzie młodzież miała okazję zasiąść w sali sesyjnej. Tematykę związaną z działalnością i sesjami rady miasta przedstawiła pani Katarzyna Chwastek – Sekretarz Miasta Gliwice.


Wycieczkę zwieńczyły niespodziewane prezenty, które uczestnicy otrzymali od pani Sekretarz, zawierające różne ciekawe gadżety promocyjne przedstawiające nasze miasto (kubki, notatniki, ołówki, magnesy). Do szkoły wróciliśmy wyposażeni także w komplet formularzy urzędowych, m.in. wyrabiania dowodu osobistego, prawa jazdy, rejestracji pojazdu czy własnej działalności gospodarczej.

Czekamy na kolejne praktyczne zajęcia w ramach przedmiotu edukacja obywatelska prowadzone we współpracy z Urzędem Miasta Gliwice.
Nietypowa choinka
Okres przedświąteczny w pełni. W wielu salach lekcyjnych pojawiły się już choinki. Spośród nich niewątpliwie wyróżnia się ta w sali 65, przygotowana przez uczniów klasy IVA o profilu humanistycznym. Jak przystało na wychowanków polonistki, p. Alicji Ciury, ich drzewko nawiązuje do wiodącego przedmiotu. Rok temu na choince pojawiły się pojęcia związane z gramatyką języka polskiego.

W tym roku pomysłodawczyni, Basia Zub, postawiła na… cytaty z lektur.




To – oprócz ciekawego i nietypowego wyglądu – świetna powtórka przedmaturalna.
Trzymamy kciuki za Basię!
Z radością informujemy, że do II części 2. etapu Olimpiady Języka Angielskiego, organizowanej przez Wyższą Szkołę Języków Obcych im. S. B. Lindego w Poznaniu, zakwalifikowała się uczennica klasy IVA – Barbara Zub. ![]()
![]()
To wyjątkowe osiągnięcie jest efektem czteroletniej, systematycznej pracy oraz zaangażowania uczennicy. ![]()
![]()

Uczennicę do olimpiady przygotował pan Szymon Fijałkowski, nauczyciel języka angielskiego w naszym liceum. ![]()
![]()
Serdecznie gratulujemy i życzymy powodzenia w dalszych etapach olimpiady! ![]()
![]()
Barokowy Duet Humanistyczny
Za nami czwarte już spotkanie Duetu Humanistycznego. Wtorkowe popołudnie wypełnił tym razem barok – jak zawsze pełen ornamentów i bogatych zdobień.


Spotkanie otworzył przepiękny utwór „Lament nimfy” z opery Monteverdiego, który wprowadził słuchaczy w iście mistyczny nastrój, idealnie odpowiadający tematyce. Sala 65 rozbrzmiała następnie dźwiękami muzyki Bacha, Vivaldiego, Händla oraz… piosenki Johnny’ego Casha.


Wspólnie podziwialiśmy finezję rzeźb Berniniego, zachwycaliśmy się przepychem francuskiego dworu, oglądając fragmenty filmu „Król tańczy”, zanurzyliśmy się w poezję metafizyczną Sępa Szarzyńskiego i Naborowskiego, podziwialiśmy kunszt poezji Morsztyna, zastanawialiśmy się, co łączy Paska i serial „1670”… Wszystko okraszone jak zawsze merytorycznym wstępem historycznym, odprężającymi tematycznymi memami i… słodkościami.



Uczestnicy jak zwykle nie zawiedli! Dziękujemy za Waszą obecność i zaangażowanie. To prawdziwa przyjemność spotykać się z Wami! Już dziś zapraszamy na kolejne, styczniowe spotkanie.
Duet Humanistyczny po raz czwarty
Zapraszamy na ostatnie w tym roku (ale nie ostatnie w ogóle!) spotkanie Duetu Humanistycznego – tym razem dotyczyć ono będzie baroku.
Zobaczymy się już w najbliższy wtorek, 16 grudnia, od godziny 13.35 w sali 65.

Anna Pikulska-Stępień i Alicja Ciura
Relaks na lodowisku
12 grudnia br. uczniowie klas IIIA, IIIB oraz IIIE LO wybrali się na lodowisko „Tafla” w Gliwicach.




Wyjazd okazał się doskonałą okazją, by poszaleć na lodzie
, mimo że za oknem wciąż brakuje zimowej aury. Był to także świetny czas na rozmowy, śmiech
i integrację przed zbliżającymi się Świętami Bożego Narodzenia
.




Nad bezpieczeństwem młodzieży czuwały opiekunki: p. Karolina Jarzmik, p. Danuta Pawłowska-Król oraz p. Marcelina Strąk
.
Spotkanie ze złem (!)
9 grudnia uczniowie klasy IIIA liceum oraz kilkoro uczniów klasy IIIC wzięli udział w spotkaniu Poznaj siebie - o postawach wobec zła w „Makbecie” Szekspira oraz „Dżumie” Camusa
, zorganizowanym w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Gliwicach
.
Zajęcia prowadzone przez dr Magdalenę Kozak
poświęcone były wyborom moralnym bohaterów „Dżumy” Alberta Camusa, „Makbeta” Williama Szekspira oraz szerszemu kontekstowi „Jądra ciemności” Josepha Conrada.

Spotkanie dotyczyło refleksji filozoficznych o naturze zła oraz konsekwencjach ludzkich decyzji.

Podczas prelekcji uczniowie mieli okazję spojrzeć na znane lektury z nowej, filozoficznej perspektywy
, odkrywając głębsze warstwy interpretacyjne i ponadczasowe pytania egzystencjalne obecne w omawianych tekstach.

Wydarzenie pozwoliło młodzieży lepiej zrozumieć motywy literackich bohaterów oraz powiązać ich dylematy z uniwersalnymi problemami moralnymi
.


Spotkanie okazało się wartościowym uzupełnieniem szkolnych zajęć
i zachęciło uczniów do refleksji nad literaturą oraz jej aktualnością we współczesnym świecie
.
Wykład był częścią ścieżki interpersonalnej realizowanej w klasach o profilu psychologicznym; wpisywał się również w program COOLtura, element ścieżki kulturowej.
Młodzi projektują swoją przestrzeń! 🧡📚
W Centrum Przesiadkowym odbyły się warsztaty, podczas których młodzi gliwiczanie rozpoczęli współtworzenie koncepcji Pracowni Młodych – otwartego i bezpłatnego miejsca dla osób w wieku 13–26 lat.

fot. UM w Gliwicach
W warsztatach wzięli udział także przedstawiciele Młodzieżowej Rady Miasta Gliwice, w tym jej przewodniczący, uczeń naszej szkoły, Mikołaj Miczka.

Uczestnicy, pracując metodą design thinking, wskazywali, czego potrzebują i jak powinna działać nowa przestrzeń spotkań, nauki, relaksu i twórczych działań. 🎨💡

To pierwszy krok w procesie, w którym miasto – jako UNICEF Miasto Przyjazne Dzieciom – oddaje głos młodym mieszkańcom. Pracownia Młodych powstaje z ich pomysłów i dla nich ✨🤝

Szczegóły w komentarzu ⬇⬇⬇
https://gliwice.eu/aktualnosci/dzieje-sie/mlodzi-projektuja-swoja-przestrzen-warsztaty-w-centrum-przesiadkowym
Wielki Brat patrzy...
„Wielki Brat patrzy, czyli Kafka i Orwell o genezie zła”
Taki tytuł nosiła prelekcja pani dr Magdaleny Kozak z Instytutu Filozofii Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie, której nasi uczniowie mogli wysłuchać 8 grudnia w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Gliwicach.

Uczniowie klasy IVA i grupka uczniów z klasy IVE dzięki prelekcji przypomnieli sobie treść dwóch ważnych dzieł literackich: „Procesu” Franza Kafki i „Roku 1984” George’a Orwella. Dowiedzieli się także, że te dwa dzieła literatury światowej są opisem systemów totalitarnych. Pani prelegent zwróciła uwagę na cechy totalitaryzmów, które są obecne w obu powieściach, a także odniosła się do współczesnych systemów totalitarnych.

Jako doktor filozofii w swoim wystąpieniu dr Kozak przedstawiła postać francuskiego filozofa Michela Foucaulta, który badał i krytykował instytucje społeczne takie jak np. system więziennictwa. Uważał, że mają one cechy systemów totalitarnych. Podczas wykładu omówione zostały także pojęcia panoptikonu oraz antyutopii.

Nasi uczniowie w trakcie prelekcji często odpowiadali na zadawane pytania, co świadczy o ich wiedzy i znajomości dzieł literackich oraz pojęcia, jakim jest totalitaryzm, czyli owo zło, o którym pisali omawiani twórcy.

Tych, którzy jeszcze nie przeczytali „Procesu” czy „Roku 1984”, zachęcamy do lektury.

Udział w imprezie odbył się w ramach programu COOLtura, elementu ścieżki kulturowej, która jest realizowana w klasach humanistycznych naszego liceum.
