4 kwietnia klasa IA liceum wraz z wychowawczynią p. Anną Pikulską-Stępień oraz p. Lucyną Wieczorek wybrała się na wycieczkę do Opola. Wyjazd miał na celu zgłębienie wybranych zagadnień wczesnego średniowiecza na przykładzie grodu w Opolu z uwzględnieniem źródeł naukowych i wyników badań archeologicznych przeprowadzonych w obrębie Opola-Ostrówka.
Wycieczka została zaplanowana we współpracy z Instytutem Śląskim i składała się z trzech części: wykładu p. dr Magdaleny Przysiężnej-Pizarskiej w Instytucie Historii Uniwersytetu Opolskiego, gry miejskiej połączonej z questem „Kryptonim Piast” oraz zwiedzaniem krypt grobowych Piastów Śląskich oraz kościoła oo. franciszkanów.
Treści zrealizowane w czasie wycieczki nawiązywały do wyjątkowej dla historii Polski rocznicy. Sejm Rzeczypospolitej ogłosił rok 2025 Rokiem 1000-lecia Królestwa Polskiego. Wielkanoc 18 kwietnia 1025 roku to data, która na zawsze wpisała się w historię Polski ze względu na koronację Bolesława Chrobrego, który tym samym przypieczętował niepodległość i suwerenność naszego państwa. Już Mieszko I, ojciec Bolesława, zapoczątkował ten proces. Podczas wieloletnich badań archeologicznych odkryto drewniane konstrukcje grodu i ogromną liczbę przedmiotów, które pozwalają nam dziś opisywać rozplanowanie zabudowy, wyposażenie domów, a także życie codzienne oraz wierzenia ówczesnych mieszkańców.
Życie w państwie wczesnopiastowskim na przykładzie dużej liczby artefaktów pochodzących z Opola-Ostrówka dokładnie omówiła w czasie swojego wykładu p. dr Magdalena Przysiężna-Pizarska – archeolog, biolog sądowy, wykładowca w IH UO. Wykład dotyczył archeologii jako nauki, metod badawczych, metod datowania, osadnictwa wczesnośredniowiecznego i obrządków pogrzebowych z uwzględnieniem badań antropologicznych, genetycznych, izotopowych itp.
Kolejną częścią wycieczki był quest – rodzaj gry miejskiej, w czasie której uczestnicy uzupełniali foldery z zadaniami. W czasie tego spaceru zwiedziliśmy wybrane zabytki miasta o metryce średniowiecznej.
Ostatnim punktem programu było zwiedzanie krypt klasztoru oo. franciszkanów zawierających pochówki wielu przedstawicieli śląskiej linii Piastów. Symbolika nagrobków i malowideł im towarzyszących nawiązywała do znanych z kultury średniowiecznej motywów takich jak danse macabre czy memento mori oraz utworu „Rozmowa mistrza Polikarpa ze Śmiercią”.
Liczymy na to, że nie był to nasz ostatni wyjazd historyczny do Opola. Realizując w klasie IA innowację śląskoznawczą, jeszcze tam wrócimy, ponieważ bogactwo kulturowe i historyczne jest ogromne, a nasza współpraca z Instytutem Historii UO oraz Instytutem Śląskim w Opolu jest dla nas bardzo cenna.
Głównym celem Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy o Zdrowiu Psychicznym jest promowanie działań wspierających dobre samopoczucie psychiczne, tj. aktywności fizycznej, zdrowego stylu życia, budowania dobrych relacji interpersonalnych.
3 marca 2025 r. odbył się I etap konkursu, w którym wzięło udział ponad 500 uczniów szkół ponadpodstawowych z całej Polski. Nasze liceum reprezentowały: Karolina Bursakowska-Irzykowska, Klara Gniewek, Lena Łukasiewicz, Mariia Malashkina, Alina Mukhina, Iga Misiak, Victoria Raś, Julia Sikora, Sandra Szarek, Marcelina Szuwart.
II etap konkursu odbył się 31 marca 2025 r., z którego 21 najlepszych uczestników dostało się do finału. W tym ścisłym gronie znalazły się dwie nasze uczennice: Lena Łukasiewicz i Sandra Szarek z IIC. To one będą reprezentować naszą szkołę podczas finału konkursu, który odbędzie się 11 kwietnia 2025 r. w Warszawie. Wszystkim uczestnikom gratulujemy, a za nasze finalistki trzymamy kciuki!
Opiekunką uczennic była p. Małgorzata Kogut.
Z radością informujemy, iż nasza szkoła pomyślnie przeszła procedurę akceptacji wniosku i została zakwalifikowana do udziału w projekcie współfinansowanym przez Unię Europejską – Erasmus+.
Nasz projekt nosi nazwę TEAM – Teaching, Education and Mobility (Nauczanie, Edukacja, Mobilność) i polega na zwiększeniu kompetencji językowych nauczycieli poprzez ich udział w kursach językowych i metodycznych w krajach Unii Europejskiej. Pozwoli im to na zwiększenie wiedzy merytorycznej, poszerzenie umiejętności językowych, efektywniejsze korzystanie ze szkoleń i materiałów obcojęzycznych. Dzięki temu podniesie się jakość pracy uczestników, którzy poznają nowoczesne metody dydaktyczne, rozwiną umiejętności miękkie (trenerskie, mentorskie). Mobilności umożliwią im także zachowanie równowagi między pracą a życiem osobistym, aby zapobiec wypaleniu zawodowemu (elementy mindfulness).
W projekcie zostały zawarte także potrzeby uczniów: zwiększenie postaw otwartości, tolerancji, poszanowania różnorodności. Do tego warto dodać rozwój oferty dydaktycznej naszej szkoły poprzez jej umiędzynarodowienie.
Długość projektu: 2 września 2024 - 1 marca 2026.
Kwota dofinansowania: 77 928,00 €
3 kwietnia 2025 r. uczniowie klas IVB, IIIA, IIIB, IIIE, IIA oraz IIB, realizujący język polski w zakresie rozszerzonym, mieli okazję uczestniczyć w wyjątkowym wydarzeniu kulturalnym – spektaklu „Mistrz i Małgorzata” w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu.
Przedstawienie, oparte na słynnej powieści Michaiła Bułhakowa, zachwyciło zarówno uczniów, jak i nauczycieli. Spektakl wyróżniał się nie tylko głębią interpretacyjną, lecz także nowoczesnymi rozwiązaniami scenicznymi oraz znakomitą grą aktorską. Uczniowie mogli zmierzyć się z wielowymiarową historią o walce dobra ze złem, naturze władzy i sile miłości.
Wyjazd był nie tylko okazją do kontaktu z wysokiej jakości sztuką teatralną, ale również cennym uzupełnieniem wiedzy zdobywanej na lekcjach języka polskiego. Spektakl dostarczył wielu wrażeń i z pewnością pozostawił trwały ślad w pamięci uczestników.
Wyjazd odbył się w ramach programu COOLtura, będącego częścią ścieżki kulturowej realizowanej w klasach licealnych.
Organizatorami wyjazdu byli p. Szymon Fijałkowski oraz p. Danuta Pawłowska-Król.
Opiekę nad uczniami sprawowały również panie: Bożena Buławska, Alicja Ciura, Grażyna Dyhdalewicz, Karolina Jarzmik, Anna Kwiatkowska, Marcelina Strąk oraz Anna Szyguła.
Klasy 7a i 7b wraz z opiekunkami – paniami: Justyną Kubacką, Patrycją Ogonowską i Beatą Przybyłą – odwiedziły 27 marca 2025 r. Filharmonię Zabrzańską. Uczniowie wzięli udział w arcyciekawym koncercie poświęconym muzyce filmowej. Widowisko muzyczne wzbogacone w ciekawostki z dziedziny kinematografii było swoistą podróżą w nieznane młodzieży rejony sztuki.
Po koncercie uczniowie mieli okazję zobaczyć wybudowane w latach 1903-1922 zabytkowe osiedle Zandka w dzielnicy Małe Zabrze. Szczególne wrażenie zrobił niesamowity obiekt – stalowy dom, czyli eksperymentalny budynek z zespawanych prefabrykowanych stalowych płyt odlanych w hucie Donnersmarcka, wybudowany w 1927 r.
Wycieczkę zakończyło obejrzenie pomnika Tygryska i Misia, bohaterów popularnych bajek znanego pisarza pochodzącego ze Śląska – Janoscha, przybliżenie losów i dzieł twórcy.
6 lutego w naszej szkole odbył się szkolny konkurs recytatorski dla klas 1-3 SP „Polscy poeci dzieciom”.
Składał się on z dwóch etapów:
- klasowy – każdy uczeń przygotował dowolny tekst poetycki o ww. tematyce i deklamował go na forum klasy.
- szkolny – dwóch uczestników wyłonionych przez wychowawcę prezentowało wybrany przez siebie utwór.
10 lutego podczas etapu szkolnego jury (w składzie: Magdalena Bieniecka-Sarré, Agata Kubarek oraz Patrycja Ryndak) oceniało uczestników pod kątem wyboru i doboru tekstu zgodnego z tematem, opanowania pamięciowego utworu, interpretacji tekstu, tempa, intonacji, kultury słowa, ogólnego wyrazu artystycznego.
Decyzją jury zwycięzcami zostali:
- z klas 1:
I miejsce: Kamila Buś
II miejsce: Tomasz Sól
III miejsce: Paweł Polko
- z klas 2:
I miejsce: Milena Kiełtyka
II miejsce: Dorota Zawadzka
III miejsce: Maja Mazurkiewicz
- z klas 3:
I miejsce: Antoni Owczarek
II miejsce: Antoni Fiołek
III miejsce: Jadwiga Sąkol
8 marca w bibliotece szkolnej odbyło się rozdanie nagród. Finaliści, którzy zdobyli I miejsca w swoich kategoriach wiekowych, mogli się raz jeszcze zaprezentować w obecności p. dyrektor Joanny Grzybowskiej oraz p. wicedyrektor Anny Pilis.
Zwycięzcom serdecznie gratulujemy!
Organizatorkami konkursu były panie: Dorota Kordek oraz Justyna Kołodziej.
Niedawno na technice swoimi popisami kulinarnymi w zakresie sporządzenia sałatek mogła pochwalić się klasa 5a SP. Wszyscy uczniowie byli doskonale zaopatrzeni w niezbędne składniki i akcesoria do pracy. To zasługa rodziców, którym należą się podziękowania.
Wszystkie sałatki wyglądały apetycznie i witały wiosnę, a z pewnością jeszcze lepiej smakowały.
26 marca maturzyści VII LO uczestniczyli w spotkaniu z dr. inż. Dariuszem Musiołem z Politechniki Śląskiej.
Nasz gość przybliżył ofertę Wydziału Górnictwa, Inżynierii Bezpieczeństwa i Automatyki Przemysłowej — wydziału, który łączy tradycję z nowoczesnymi technologiami. Uczniowie poznali ciekawe kierunki studiów, takie jak: inżynieria bezpieczeństwa, automatyka przemysłowa, górnictwo i geologia oraz zarządzanie i inżynieria produkcji. Spotkanie pozwoliło lepiej zrozumieć, jak wygląda studiowanie na tym wydziale i jakie możliwości zawodowe czekają po jego ukończeniu.
Dziękujemy dr. inż. Dariuszowi Musiołowi za inspirujące spotkanie i cenne wskazówki dla naszych maturzystów, a niedługo przyszłych studentów!
W dniu 27 marca 2025 r. nasze przedszkolaki miały okazję uczestniczyć w niecodziennych zajęciach z cyklu Żywa edukacja - Walabia.
Pod czujnym okiem prowadzących każde dziecko mogło z bliska zobaczyć i pogłaskać przesympatyczne zwierzątka: królika, ślimaka, żabkę, kurczęta i kaczęta.
Nasze przedszkolaki miały też okazję poznać wiele ciekawostek o życiu i upodobaniach tych niecodziennych gości.
Strona 4 z 79