Narodowe Święto Niepodległości 2025

Upamiętnienie historycznych wydarzeń to bardzo istotna część edukacji. Narodowe Święto Niepodległości obchodzimy 11 listopada, by uczcić przede wszystkim – choć nie tylko – wydarzenia z 1918 roku.

Wszyscy nasi wychowankowie upamiętnili ten szczególny dzień – w sposób dostosowany do wieku i ich możliwości.

Dzieci z naszego przedszkola w tygodniu poprzedzającym Narodowe Święto Niepodległości uczestniczyły w szeregu zajęć kształtujących postawy patriotyczne oraz poszerzających wiedzę o historii Polski. Dzieci z grup Ananaski i Brzoskwinki brały też udział w konkursie organizowanym przez Ministerstwo Sprawiedliwości pn. „Do hymnu z Ministerstwem Sprawiedliwości”. Jesteśmy dumni, że tak młodzi ludzie, będący przedstawicielami naszej szkolnej społeczności, chętnie i dumnie pokazują, że są Polakami i prawdziwymi patriotami!

pm

Uczniowie klas 1 i 2 SP zaczęli świętowanie od uroczystego odśpiewania wszystkich czterech zwrotek hymnu.

sp.1 2.1

Następnie p. Dagmara Malinowska zaprezentowała im krótką, ale ciekawą i niezwykle wartościową lekcję historii. Dzieci wspólnie obejrzały także film edukacyjny o tematyce historycznej i na koniec zaśpiewały pieśń „Co to jest niepodległość?”.

sp.1 2.2

Nieco starsi uczniowie szkoły podstawowej wiedzą już, że od ponad stu lat możemy cieszyć się naszą niepodległością. To nadal krócej, niż cierpieliśmy pod zaborami, marząc o wolnej Ojczyźnie.

sp.3 8.1

sp.3 8.2

sp.3 8.3

Wiele razy w naszej historii walczyliśmy o niezależność i szczęście do niewiedzy, czym naprawdę jest batalia o życie własne i swojego kraju. Doceniliśmy to dziś, oglądając okolicznościową akademię przygotowaną przez uczniów szkoły podstawowej. Świętować będziemy również jutro – 11 listopada – w Dniu Niepodległości.

sp.3 8.4

sp.3 8.5

sp.3 8.6

sp.3 8.7

sp.3 8.8

sp.3 8.9

sp.3 8.10

Tegoroczny apel dla licealistów był z kolei poświęcony szczególnie historii najnowszej, czyli powojennej.

lo.1

lo.2

lo.3

lo.5

Poprzez bogatą scenografię, różnorodność zastosowanego ruchu scenicznego oraz przywołanie piosenek, które zapisały się w pamięci jako antysystemowe – „obalające komunizm” – odbiorcy sami mogli poczuć klimat zmagań o wolność, o którą Polacy walczyli jeszcze nie tak dawno temu, bo w latach 80. XX w.

lo.7

lo.8

lo.11

Migawki archiwalnych zdjęć, pokazujących protesty robotników i intelektualistów, rodzącą się Solidarność aż po pierwsze wolne wybory 1989 roku, były świetnym uzupełnieniem lekcji historii i przypomnieniem, że wszyscy jesteśmy dziś spadkobiercami ducha tamtych dni.

lo.9

lo.6

lo.10

lo.12

lo.14

Warto wspomnieć, że częścią scenografii była także obszerna wystawa wypożyczona naszej szkole przez Instytut Pamięci Narodowej Oddział w Katowicach pt. „Ojcowie Niepodległości”.

lo.15

lo.16

Niech pamięć o Piłsudskim, Dmowskim, Daszyńskim, Korfantym, Paderewskim i Witosie uczy, że Polska potrzebuje ludzi o różnych poglądach, ale jednym wspólnym sercu, bijącym dla Ojczyzny. Niech historia przypomina nam, że patriotyzm to nie tylko heroizm w godzinie próby, ale przede wszystkim codzienna praca, uczciwość i odpowiedzialność za Ojczyznę i siebie nawzajem.

lo.13

Nasze szkolne obchody Święta Niepodległości okazały się dla wielu z nas wzruszającym przeżyciem i okazją do tego, by znów poczuć się dumnymi z polskiej historii i kultury.