Narodowy Dzień Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”
W miniony wtorek, 5 marca, nasi licealiści mieli okazję w wyjątkowy sposób upamiętnić żołnierzy, którzy po II wojnie światowej przeciwstawili się narzuconej siłą władzy komunistycznej.
Narodowy Dzień Pamięci „Żołnierzy Wyklętych” został ustanowiony przez Sejm RP w 2011 roku. W ramach tego wspomnienia poznawaliśmy skomplikowane, ale i ciekawe wątki z życiorysów wybranych żołnierzy niezłomnych działających w naszym mieście – Gliwicach – i okolicy. Wiele z tych historii z powodzeniem mogłoby być kanwą filmowego dreszczowca.
Zagadnienia te profesjonalnie przybliżył nam historyk – badacz specjalizujący się z tej tematyce, pan Adam Kondracki z katowickiego Biura Poszukiwań i Identyfikacji IPN.
W czasie swojego wykładu zatytułowanego „Nowe rozdanie. Żołnierze Wyklęci wychodzą z impasu” przypomniał mało znanych Niezłomnych związanych z Górnym Śląskiem, a szczególnie z Gliwicami. Wybrane biografie żołnierzy potwierdzały fakt, że toczyli oni nieustannie rozgrywkę: o swoje życie, honor, wartości. Poznaliśmy też bliżej kulisy działania IPN, który stara się przywracać zapomnianym bohaterom tożsamość, odnajdywać ich szczątki, miejsca pochówku, zbierać i badać wszelkie informacje na temat ich działalności.
Wykład oparty na prezentacji multimedialnej został przedstawiony w ciekawej konwencji, na bazie porównania do gry talią kart i odniesienia symboli karcianych do pewnych postaw i cnót. Piki symbolizowały odwagę, kiery – miłość i wierność, trefle – zdradę (z punktu widzenia komunistów), czyli postacie wallenrodyczne w strukturach bezpieki albo dezerterów, zaś karo – tajemnicę (postacie z nieujawnioną jeszcze tożsamością). Tytułowe „Nowe rozdanie” to z kolei określenie na trwające poszukiwania, identyfikację prowadzoną przez Oddziałowe Biuro Poszukiwań i Identyfikacji w Katowicach.
Wyklęci wydają się fascynować młodych ludzi. Można w ich szeregach znaleźć wzorce do naśladowania i właśnie takie biogramy przywoływaliśmy tego dnia. Większość Wyklętych zginęła w walce, z wyroków komunistycznych sądów albo przeszła ciężkie więzienia.
Dopełnieniem tego wyjątkowego dnia był koncert poezji śpiewanej zespołu pana Janusza Saługi i przyjaciół muzyków.
Była to okazja do refleksji nad utworami wykonanymi do słów poetów takich jak: Kazimierz Węgrzyn, Cyprian Kamil Norwid czy Wojciech Wencel, nawiązującymi do tematyki Żołnierzy Niezłomnych.
„Myślę, więc jestem”. Barok – bogactwo wyobraźni i emocji, czyli Duet Humanistyczny po raz czwarty
Co łączy barok z piosenką Johnny’ego Casha „Hurt”? Po czym rozpoznać malarstwo Caravaggia? Który król Francji uwielbiał taniec? Kogo poślubiła królowa Elżbieta I? Na te i inne pytania znaleźli odpowiedź uczniowie, którzy wzięli udział w czwartym już spotkaniu Duetu Humanistycznego. Było ono poświęcone jednej z najbarwniejszych epok – barokowi. Jak zwykle nie zabrakło sporej dawki wiedzy zarówno historycznej, zaprezentowanej przez p. Annę Pikulską-Stępień, jak i polonistycznej, przedstawionej przez p. Alicję Ciurę.
Spotkanie zostało wzbogacone kontekstami filmowymi – historię końca XVI i XVII w. doskonale uzupełniły wybrane sceny z dzieł europejskiej kinematografii, takich jak „Król tańczy” (Le roi danse”, reż. G. Corbiau) czy „Elżbieta” („Elizabeth”, reż. S. Kapur). Ukazały one nie tylko wartości i priorytety monarchów i możnych oraz nastroje społeczne, ale także wspaniale zaprezentowały bogactwo i przepych barokowych wnętrz.
Oprócz zapoznania się z filmami uczniowie otrzymali także dodatkowe materiały (wykresy i tabele historyczne).
Na koniec pojawiły się także – wyczekiwane przez stałych bywalców naszych spotkań – memy tematycznie powiązane z omawianą epoką. Wszystko to okraszone dużą dawką humoru i… słodkości.
Taka forma powtórek najwyraźniej przypadła do gustu naszym uczniom – nie dość, że wszyscy spędzili aktywnie ponad dwie godziny, to jeszcze część z nich z pewnym zaskoczeniem przyznała, że nie spodziewała się, że barok może być tak ciekawą epoką. Prowadzące mogą jednak zapewnić, że każda z epok ma w sobie coś, co przykuje Waszą uwagę, dlatego już dzisiaj zapraszamy na kolejne spotkanie, zwłaszcza maturzystów. To ostatnia chwila, by rozpocząć wielką powtórkę przed egzaminem!
Lekcja w kinie – „Social media – być czy nie być?”
W poniedziałek, 26 lutego, ponaddwustuosobowa grupa młodzieży z ośmiu klas licealnych (IA, IC, IE, IIA, IID, IIIA, IIIB oraz IIIC) wzięła udział w kolejnej „Lekcji w kinie”. Po listopadowych zajęciach z intertekstualności teraz przyszedł czas na „Social media – być czy nie być?”. Temat – bardzo potrzebny i aktualny – został zaprezentowany jak zwykle w ciekawy sposób: wykład prowadzącego wzbogacony był prezentacją zawierającą m.in. fragmenty filmów, barwne infografiki czy testy na spostrzegawczość. Uczniowie mogli się z niej dowiedzieć, czym jest np. multitasking, infantylizacja uwagi, efekt FOMO czy syndrom HPVS.
Podsumowaniem spotkania była projekcja filmu „Mistrz” („ Il Campione”) – historia młodego, utalentowanego, ale i niepokornego piłkarza, który dostaje szansę na zmianę swojego wizerunku.
„Lekcja w kinie” to niewątpliwie wartościowa pozycja w katalogu zajęć, w których biorą udział nasi licealiści, m.in. w ramach szkolnego programu COOLtura.
Duet Humanistyczny zaprasza po raz czwarty!
Tym razem zajmiemy się barokiem (wspomnimy też co nieco o oświeceniu). Spotykamy się w najbliższy poniedziałek, 4 marca, tuż po rekolekcjach (ok. godz. 12.45) w sali nr 65.
Jak zawsze zapraszamy wszystkich zainteresowanych uczniów - nie tylko maturzystów.
Anna Pikulska-Stępień i Alicja Ciura
Wycieczka klasy IIC LO do Palmiarni
22 lutego uczniowie klasy o profilu biologiczno-chemicznym odwiedzili w ramach lekcji biologii gliwicką Palmiarnię. Uczestniczyli w zajęciach poprowadzonych w ciekawy sposób przez panią przewodnik, która przekazała im informacje na temat pochodzenia, budowy i właściwości wielu gatunków egzotycznych roślin. Uczniowie zobaczyli przystosowania organów roślinnych do życia w różnych środowiskach. Widzieli rośliny użytkowe, tropikalne, sukulenty oraz mięsożerne.
Odwiedzili również pawilon akwarystyczny, gdzie mogli zachwycać się rybami jeziora Tanganika, Amazonki, środowisk wodnych Azji oraz poznać nasze rodzime gatunki ryb rzek Polski.
Taką formę zajęć biologii można uznać za bardzo udaną.
Zajęcia odbyły się w ramach ścieżki realizowanej w wybranych klasach licealnych.