Dziękujemy pani Monice Wójcik-Bednarz z Biblioteki Austriackiej w Opolu za przygotowanie arcyciekawego webinarium oraz kart pracy na temat tradycji karnawałowych w krajach niemieckojęzycznych.
Zdjęcia pochodzą ze strony Biblioteka Austriacka w Opolu.
W zajęciach w dniu 23 stycznia miała przyjemność uczestniczyć na lekcji języka niemieckiego klasa 7a.
W dniu 15 stycznia drużyna z 6b w składzie Marta Kozłowska, Lena Ośko i Zuzanna Walaszczyk zadebiutowała, reprezentując naszą szkołę w konkursie „Austria-Land, czyli wędrówka po Landach. Edycja VI. Miasta”. Z WOM-u w Rybniku rozpoczęła się podróż do Rattenbergu, najmniejszego miasta Austrii, miasta dmuchaczy szkła. Uczestnicy warsztatów dowiedzieli się mnóstwa ciekawostek na temat samego miasta, jego tradycji, historii oraz mieszkańców.
Opiekunką uczennic była pani Ewa Cichońska.
9 i 23 stycznia w ramach zajęć z historii i teraźniejszości odbyły się dwie wycieczki – klas IIA i IIB – do Śląskiego Centrum Wolności i Solidarności w Katowicach.
Wystawa multisensoryczna, którą mieliśmy okazję zobaczyć, znajduje się w ponadstuletnim budynku – dawnym magazynie odzieżowym kopalni „Wujek”. Ekspozycja udostępniona na trzech poziomach jest poświęcona przede wszystkim strajkowi, który miał miejsce w kopalni w grudniu 1981 r. oraz oporowi Polaków wobec systemu komunistycznego w latach 80. (okres formowania się opozycji, powstania „Solidarności”, wprowadzenie stanu wojennego). Wszystkie te zagadnienia omawiamy aktualnie na lekcjach historii i teraźniejszości w klasie drugiej.
Jednym z najważniejszych eksponatów prezentowanych na wystawie stałej jest oryginalny czołg T-55 – właśnie tego typu wozy bojowe brały udział w tragicznej pacyfikacji kopalni „Wujek” 16 grudnia 1981 r.
W czasie zwiedzania mieliśmy szczególną przyjemność słuchać świadków historii, m.in. ówczesnego przewodniczącego komitetu strajkowego, pana Stanisława Płatka. Z fotograficzną pamięcią opowiedział nam szczegółowo o przebiegu wydarzeń, postawach górników, lekarzy biorących udział w akcji, rodzin, funkcjonariuszy MO i ZOMO… Przybliżył nam postaci Dziewięciu z Wujka, którzy poświęcili swe życie w starciach z komunistycznym aparatem władzy.
Perspektywę świadków – szczególnie boleśnie doświadczonych rodzin poległych, lekarzy i pielęgniarek – poszerzył film dokumentalny wyświetlony na zakończenie.
Mimo kilkugodzinnego zwiedzania wystawy klasa IIA z zaciekawieniem wypytywała pana Stanisława o dalsze szczegóły wydarzeń, aż nasze rozmowy, kontynuowane jeszcze długo w holu budynku, przerodziły się w głębokie, międzypokoleniowe rozważania o życiu, wartościach, honorze i poświęceniu.
Wróciliśmy nie tylko ubogaceni wiedzą, ale przede wszystkim głęboko wzruszeni tym, czego doświadczyliśmy na wystawie, filmie i w kontakcie z „historią żywą” uosobioną przez naszego przewodnika, który przed laty był jednym z Tych, którzy ryzykowali własnym życiem, byśmy dziś mogli cieszyć się wolnością. Wyjazd odbył się w ramach ścieżki kulturowej realizowanej w wybranych klasach licealnych.
Wyjazd odbył się w ramach ścieżku kulturowej realizowanej w wybranych klasach licealnych.
Już po raz trzeci Duet Humanistyczny w składzie Anna Pikulska-Stępień (pomysłodawczyni, nauczycielka historii oraz historii i teraźniejszości) i Alicja Ciura (nauczycielka języka polskiego) zaprosił uczniów na powtórkę z epoki. Tym razem przyjrzeliśmy się fenomenowi renesansu.
Wspólnie przypomnieliśmy sobie zarówno najważniejsze zjawiska i procesy historyczne tego okresu poparte przełomowymi wydarzeniami XVI stulecia, jak i utwory i motywy literackie, których problematyka jest sprawdzana na maturze.
Po każdej powtórce uczestnicy otrzymują wartościowe materiały przygotowane przez prowadzące – prezentacje multimedialne, notatki i schematy przydatne w nauce.
Najbardziej cieszy nas rosnąca z każdym kolejnym tematem frekwencja oraz powtarzające się pytanie: „Kiedy następne spotkanie?”. Kiedy? – po feriach! Duet Humanistyczny zajmie się wówczas barokiem. Już dziś serdecznie Was na nie zapraszamy!
Strona 24 z 115